جمعه ؛ 30 شهريور 1403
27 تير 1402 - 13:35

فلج شدن سرزمین‌های اشغالی در «روز اختلال»

معترضان صهیونیست در واکنش به تصویب لایحه سیستم قضایی، با حضور در خیابانها و مختل کردن سیستم حمل و نقل شهری و اختلال در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی، سه‌شنبه کابوس باری را برای تندروهای کابینه رقم زدند.
کد خبر : 14679

پایگاه رهنما:

صهیونیست‌های معترض که به چیزی کمتر از لغو اصلاح سیستم قضایی رضایت نمی‌دهند روز سه‌شنبه به وعده خود عمل کرده و با حضور در خیابانها اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر سرزمین‌های اشغالی برگزار کردند.

در اعتراضاتی که «روز ملی مخالفت» نامگذاری شده، دهها هزاران صهیونیست دسترسی به بورس تل‌آویو را مسدود کردند و بنری با عنوان «ما اقتصاد را نجات می‌دهیم» نصب کردند.

تظاهرکنندگان در چندین ایستگاه قطار، مقابل ساختمان عمومی هیستادروت و خیابان کاپلان در تل‌آویو که یکی از مراکز اصلی تظاهرات است، تجمع کردند. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که پلیس نسبت به افزایش احتمال درگیری فیزیکی بین تظاهرکنندگان و کسانی که قوانین قضایی را رد می‌کنند هشدار داده است.

همچنین با حضور گسترده مخالفان در خیابانها، بسیاری از مسافران نگرانی خود را از عدم امکان رسیدن به فرودگاه بن‌گوریون ابراز کردند. تظاهرکنندگان در مخالفت با طرح دولت نتانیاهو، در نظر دارند بزرگترین تظاهرات مردمی را برگزار کنند که پیش از این رهبران اپوزیسیون وعده آنرا داده بودند.

این بار اعتراضات بر حضور معترضان در ایستگاه‌های قطار و تلاش برای مسدود کردن وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها متمرکز است و افرادی که در «های‌تک» (صنایع با فناوری‌های پیچیده) کار می‌کنند، تلاش خواهند کرد فعالیت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را مختل کنند. این افراد گفته‌اند وقتی معترضان در خیابان حضور دارند، آنها نیز باید اقداماتی در فضای دیجیتالی انجام دهند تا صدای اعتراضی‌شان به گوش تندروهای دولت برسد. همچنین، قرار است تظاهراتی در مقابل دادگاه‌های مذهبی یهودیان برگزار شود.

مخالفان پیشتر هشدار داده بودند که سه‌شنبه، «روز قیامت» اسرائیل خواهد بود. معترضان گفته‌اند که لحظه تعیین تکلیف فرا رسیده و از اتحادیه کارگران و مؤسسات و نهاد‌های اقتصادی خواسته‌اند که اعتصاب عمومی اعلام کنند و به اعتراضات بپیوندند تا با این کار دولت را تحت فشار قرار دهند. 

از سوی دیگر، معترضان به لایحه تغییرات قضایی در آمریکا نیز قصد دارند که همزمان با دیدار اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مقابل کاخ سفید تظاهرات کنند.        

این اعتراضات پس از انجام شد که کابینه نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه (19 تیر) لایحه اصلاح سیستم قضایی را تصویب کرد که طی آن قدرت دیوان عالی را در برابر قوه مقننه کاهش می‌دهد و مخالفان گفته‌اند تا زمانی که نخست وزیر و تندروها از طرحهای جنجالی خود عقب‌نشینی نکنند، به اعتراضات ادامه خواهند داد. در شش ماه گذته دهها هزار صهیونیست شنبه‌ها با حضور در خیابان، مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده‌اند و اکنون روزهای سه‌شنبه هم به آن اضافه شده است.  

تلاش کابینه برای تسلط بر دستگاه قضایی این رژیم و مقاومت ائتلاف مخالفان در کنست، گسست سیاسی در این رژیم را تشدید کرده است. مخالفان سعی دارند با مختل کردن ناوگان حمل و نقل و دیگر بخشهای اقتصادی، دولت را به عقب‌نشینی وادار کنند اما تندروها هم اصرار دارند که این لایحه را هر چه سریعتر تصویب کنند. افزایش اختیارات دولت و قوه مقننه که فعلا در اختیار راست‌های افراطی کابینه است، این امکان را به نتانیاهو و دوستانش می‌دهد تا بتوانند طرحهای خود در کرانه باختری و داخل سرزمینهای اشغالی را اجرایی کنند.

مقامات تل‌آویو برای اینکه مخالفان را از خیابانها جمع کنند، پرچم دروغین دموکراسی را علم کرده‌اند تا اینگونه وانمود کنند که تداوم شکافهای سیاسی و اجتماعی، دموکراسی این رژیم را به مخاطره می‌اندازد اما معترضان دیگر گوششان به این هشدارها بدهکار نیست و مسیر خود را از دولت جدا کرده‌اند. در مقابل، مخالفان هم سیاستهای نتانیاهو را تهدیدی برای دموکراسی ادعایی رژیم صهیونیستی می‌دانند که دولت را به سمت دیکتاتوری پیش می‌برد.

تقابل راستهای افراطی و مخالفان، وضعیت اقتصادی در سرزمینهای اشغالی را هم با بحران مواجه کرده است و آمار و ارقام منتشر شده توسط آژانس‌های بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی تخصصی نشان می‌دهد روی کار آمدن تندروها در تل‌آویو، بیش از 40 میلیارد دلار به اقتصاد این رژیم آسیب زده است. حتی گفته می‌شود بیش از 80 میلیارد دلار از سرمایه‌های خارجی از سرزمینهای اشغالی خارج شده است و دهها سرمایه‌دار یهود هم تهدید کرده‌اند اگر نتانیاهو به لایحه اصلاح سیستم قضایی ادامه دهد سرمایه‌هایشان را از اسرائیل خارج خواهند کرد.

پس از تصویب قانون اصلاح قضایی در اولین قرائت آن در پارلمان، موسوم به «برهان معقولیت»، که توانایی دادگاه عالی برای باطل کردن تصمیم‌های کابینه را محدود می‌کند و با سلب وضعیت حقوقی قضات، قدرت مقامات دولتی افزایش خواهد یافت، رژیم صهیونیستی را در شرایط بی‌سابقه‌ای از آشوب و هرج و مرج قرار داده است. نتانیاهو و متحدانش با تصویب این لایحه قصد دارند خود را از پرونده‌های فساد مالی برهانند اما مخالفان معتقدند که متهمان باید در دادگاه مجازت شوند.

کاهش اختیارات سیستم قضایی، زمینه را برای گسترش بیشتر فساد در ارکان دولت فراهم می‌کند و اجرای قوانین تا حد زیادی مختل خواهد شد و خط بطلانی بر ادعای 7 دهه دموکراسی دروغین در رژیم صهیونیستی است.

طرح جنجالی کابنیه نتانیاهو، حتی تنش بین تل‌آویو و متحدان غربی آن به ویژه آمریکا را نیز تشدید کرده است و مقامات سابق اسرائیلی نگران این هستند که طرحهای تندروها وجهه این رژیم در عرصه بین‌المللی را مخدوش کند.  

 

وحشت نتانیاهو از شکاف در ارتش

علاوه‌بر مخالفان خیابانی، در بین نیروهای ارتش هم نافرمانی از دستورات دولت افزایش یافته و همین مسئله زنگ خطر را برای تل‌آویو به صدا درآورده است. در هفته‌های اخیر گروه‌هایی در داخل ارتش اعلام کردند که در صورت تصویب لایحه اصلاح سیستم قضایی از خدمت در ارتش خودداری خواهند کرد.

با توجه به تشدید بحران داخلی، نتانیاهو در نتیجه اعلام تعدادی از خلبانان ذخیره در نیروی هوایی که نیروی هسته مرکزی ارتش را تشکیل می‌دهند، در وحشت واقعی به سر می‌برد. زیرا اگر این تهدید عملی شود، این بدان معناست که رژیم صهیونیستی با توجه به چالش‌های بزرگی که در جبهه خارجی به ویژه در جنوب لبنان با آن مواجه است، در زمانی که عمدتاً به خدمت خلبانان ذخیره نیاز دارد، در تنگنای امنیتی قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، تنش در جبهه‌های لبنان و فلسطین وهمزمان ضکافها در داخل، نتانیاهو را سردرگم کرده است و از اینکه در صورت رویارویی مستقیم با حزب‌الله و گروههای مقاومت فلسطینی چکار باید بکند، به شدت نگران است.  

نتانیاهو گفته که نافرمانی سربازان و افسران، خلاف قانون است و با متمردین از دستورات دولت برخورد خواهد کرد. از آنجا که ارتش ضامن بقا و موجودیت جعلی رژیم اشغالگر است، مقامات تل‌آویو هشدار دادند که این مسئله جنگ داخلی در اسرائیل را کلید خواهد زد.  

نافرمانی در ارتش به قدری نگران است که مقامات تل‌آویو برای جلوگیری از افزایش شکافها، به تهدیدات از جانب گروههای مقاومت متوسل شده‌اند. صهیونیستها در روزهای اخیر به سربازان و افسران هشدار داده‌اند که اگر ارتش تضعیف شود بهانه خوبی به دست حزب‌الله می‌دهد تا به سرزمینهای اشغالی حمله کند و با برشمردن قدرت نظامی نیروهای مقاومت لبنان، سعی دارند یکپارچگی در ارتش را حفظ کنند اما این حربه هم کاری از پیش نبرده است.

در مجموع، می‌توان گفت که صحنه اسرائیل به نقطه‌ای بی‌بازگشت رسیده است و توصیف واقعیت اوضاع در خصوص شکاف‌های عمیق سیاسی و اجتماعی از درون، این رژیم را به لبه پرتگاه کشانده است، تا جایی که اسحاق هرتزوگ بارها نسبت به فروپاشی از درون و اینکه احتمال صهیونیست‌ها جشن هشتادسالگی را نخواهند دید هشدار داده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات